torsdag 8 augusti 2013

Igen

Pga kolikbäbis och mjölkfri kost med därefter följande semester blev min formtopp lite uppskjuten. Dock, nu är jag på banan igen! Typ. Dvs jag började idag.... men i vilket fall var ni några stycken som var intresserade av att läsa- och gärna dela med er av era!- kosttips? Jag är ingen expert på området, mitt enda egentliga spår på det hela är att jag vägrar svälta och familjen ska kunna äta samma middagar som jag, men det här är iaf vad jag satt i mig idag....

Frukost: yoghurt, blåbär och Pauluns granola (brukar göra egen, men vi flyttade hem från stugan först igår liksom)

Mellis: surdegsknäcke med mosad avokado och salt

Lunch: omelett på två ägg, resten av avokadon samt ost

Middag: kubanska köttbullar med ris alá Cuba. Oh my! Det måste ni äta vid tillfälle! Man smaksätter köttfärsen med senap och kapris och kokar i tomatsås (tomatkross, lök, vitlök, chili och vitt vin. Nästa gång kör jag dock balsamvinäger istället för vin, det funkar nog lika bra) Riset- ganska liten mängd ris, det ska ju liksom i mer gojs?- kokas och blandas därefter med brynt rödlök, stekt fläsk, tärnad grön paprika samt kidneybönor. Jösses!

Kvällsnacks: jag provsmakade morgondagens frukost, gammal bovetegröt jag ställt undan åt ett barn hade inte ätits upp, så jag gjorde pudding av det med två hopvispade ägg samt tärnad torkad frukt. Lite svartvinbärssylt samt en klick matlagningsyoghurt.

Träning.... ja. Det har jag gjort. Eller rättare sagt, jag har tänkt att jag ska ta tag i för att beställa tid för efterkontroll. Alltid nåt? Promenerat har jag dock gjort, men det räknar jag inte som träning utan som andningshål i tillvaron. Stor eloge till Skitsyster d Ä som  med nåt slags magiskt handgrepp lärt Kaptenen att sova i vagn! Halleluja that liksom! Kaptenen är nämligen inte så trakterad av att hans mamma ska göra nånting annat än att kånka på honom (med tanke på hans nuvarande storlek är det dock träning så det räcker och blir över.... att lyfta upp Kaptenen från hans spjälsäng påminner numera en hel del om att grabba tag i och  hiva upp en riktigt stadig julskinka ur frysdisken?!) Nu är dock min barnaskara fullständig igen och jag tänker utnyttja Molla som barnvakt *jag veeeet att barnarbete är nåt dåligt, men jag brukar kalla det "kvalitetstid syskon emellan" Då känns det bättre*

Apropå Molla har hon förresten kapat 25 cm hår idag. Hennes min när frisören greppade trimmern och skalade av till fem mm på sidan var oslagbar och hon var helt vit i ansiktet. Men nu är det gjort och hon är såååå snygg!! Hade det inte varit emot mina principer hade ni fått en bild:-)

Jahopp. Dagens rapport. Vi får väl se hur det går med det här den här gången då?

3 kommentarer:

  1. Kaptenens önskan om att bli buren, och då helst av mammafiguren i familjen, påminner mig starkt om min yngsta. Du kan trösta dig med att det går över. Min yngsta är nu 17 år och inte alls lika intresserad av mamma. Tack o lov. :-) köttbullsreceptet lät fab! Ska jag prova när vardagen pockar på.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Åh så god den där Cubanska rätten lät!
    Haha! Gillar jämförelsen med en djupfryst julskinka (skrattar fortfarande:)))
    Ha det bäst!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Man blir nog stark i armarna av att bära runt både på julskinkor och bebisar...

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!