fredag 9 december 2011

Cheesy

Vi ska ha familjeråd idag. Som de projektledare vi är, avhandlar vi familjeråden hemma på samma sätt som man gör på vilket jobb som helst- vi avgränsar problemet, sätter upp en tidplan, bestämmer tollgates och avsätter ytterligare en tid för utvärdering. Vi gör det inte ofta, men när nånting dyker upp som är ordentligt viktigt så är det så vi tacklar problemet. Tråkigt? Jajamensan, såna är vi!
 
Den här gången är det dock nästan oöverstigligt.... jag vet inte vart vi ska börja ens? Som tur är, har jag en människa i min närhet som är väldigt bra på att slå näven i bordet och säga som det är, rakt av utan krusiduller, och istället för att försiktigt treva sig fram i konvenansdjungeln säger hon rakt ut "tackla det här, ta konsekvenserna, inse att det kommer bli riktigt jobbigt och du kommer inte komma segrande ur det hur du än gör, men du måste göra det här om du ska kunna se dig själv i spegeln och hur kan du leva med dig själv om du inte gör vad du tror på? Jobbigt- men livet är faaaaan inte rättvist och det här är vad du fick! Gilla läget!" Skönt. Oerhört skönt. Sanningssägare är oftast ganska självbelåtna tyckare som man inte riktigt orkar med, men när det kommer from the horses mouth är det ett stöd, och jag är djupt tacksam.
 
Så vad gör familjen nu då? Jo, förutom när vi tar saker på djupt allvar är vi rätt bra på att smita undan. Så idag, när det blir obehagligt, tenderar vi att fokusera på precis allting annat- t ex omgivningen kring familjerådet. Om man äter nåt gott till, så blir det mindre jobbigt, man avdramatiserar (precis som man gör på jobbet? Faktiskt är det ju så, man går lite in i en roll?) och det blir trevligare att sitta kvar och verkligen bena ut det hela. Så den här gången har jag varit väldigt dålig på att specificera upp agendan- jag har däremot suttit i nästan en timme igår och googlat ost och öl! Det är banne mig en vetenskap, och det är en bra avledare för jobbiga saker som poppar upp i huvudet. Ale och kittost? Weissbier och chevr´e? Lager och hårdost?
 
Jag må vara den sämsta människan, projektledaren och mamman ever. Men jag kan i alla fall mina ostar!

2 kommentarer:

  1. Du låter ju som en perfekt mamma, människa och projektledare i mina öron! Så ska jag göra om jag blir mor en dag. Och vem tycker inte det är jobbigt med obehagliga saker! Lycka till i alla fall, och skulle det gå åt skogen har ni ju i alla fall ätit god ost :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tycker familjeråd är guld värda! Och klart man ska äta gott under tiden. Binder liksom fast familjen vid bordet med det goda. Att du dessutom är en fantastisk mamma, det tvivlar jag inte en sekund på! KRAM!

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!