torsdag 29 januari 2015

Hur gör man egentligen?

Kellogs Special K (enbart) och äppeljuice till frukost åt ettåetthalvtåringen gör mig knappast till Mamma of the Year.... jag försvarar mig med att då äter han åtminstone något, vilket är betydligt bättre än hans vanliga intag av ingenting.
 
Vad som definitivt inte gör mig till ens Mamma of the week/day/förmiddag är de efterföljande påklädningarna för att komma till dagis? Jag tror jag blivit förbannad VARENDA morgon den här veckan- alltså arg, så arg så jag höjer rösten? Åt en liten kille? Inte ok.
 
Påklädning (vi snackar tröja, halsduk, ibland fleecebyxor, vantar, mössa och skor krönt av en overall) tar en halvtimme varje morgon, en jävvligt svettig halvtimme. Ovanpå det har han på väg till dagis, bakom mig i cykelstolen så jag inte ser honom, plockat av sig hälften och slängt dem så vi får åka tillbaka och leta. Jag pallar inte?
 
Ge mig era bästa tips. Och snälla säg att det är fler än jag som åtminstone tänker tanken "Nu räcker det. Nu tejpar jag banne mig åkpåsen runt ungen så han inte kan krångla sig ur den, springer till dagis och lämnar av honom i pyjamas!"
 
Bring it on!

6 kommentarer:

  1. Man får bli arg. Barn måste väl också lära sig det här med känslor och att föräldrar har varenda färg på sin palett. Men visst får man skuldkänslor efteråt. Mitt bästa tips? Det blir varmare snart? Mindre kläder då... Och fram tills dess. Fortsätt tänk som du gör kring frukosten och se om det kanske kan smitta av sig lite på kläderna också. Jag vet inte. Jag är sämst på tips för jag har blivit hysteriskt arg av stress så många gånger att mina barn antagligen kommer få gå i terapi som vuxna för att bearbeta sin barndom. Men att lämna ett barn i pyjamas på förskolan har nog många gjort så underlättar det är det väl ett bra alternativ! Vira in i en filt, lägg kläderna i en ryggsäck och ta ungen under armen och gå. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Jag gjorde så med de äldsta. Jag vet inte om det är det faktum att vi har föräldrakooperativ nu som gör att jag drar mig?:-(

      Radera
  2. Mitt bästa tips (utprovat och godkänt men kan svida i mammahjärtat) är att låta det arma barnet klä sig så som det önskar (vilket brukar vara lite kallt) och sedan ta resten i en påse sidan om så att de får känna på att frysa lite (de ber om sina kläder rätt snart). Och så får de jämföra hur det känns att frysa. Sedan gör man om den proceduren till de lärt sig att "mamma vet bäst". Works like a charm och det blir inget bråk ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Jag har praktiserat det med vantar, får köra med resten med!

      Radera
  3. Jag hörde om en man som kom in med en naken unge under ena armen och kläderna i den andra handen när han skulle lämna på dagis

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!