lördag 23 februari 2013

Hur är det med genusperspektivet MediaMarkt?

Dr Evil ska pyssla om sin kära bil i morrn. För att göra det, behöver han en bordsdammsugare för att dammsuga suffletten med. Eftersom Dr Evil är en praktisk själ, passade han på att lägga ett par hundralappar extra för att få en som är monterad på skaft- se bild (även om det inte är rätt märke)

Första anhalten var Mediamarkt, ett ställe vi gillar och som vi alltid får väldigt bra service på. I princip genast som vi ställer oss vid hyllan och tittar kommer det fram en jättegullig tjej som frågar om vi vill ha hjälp och därefter går igenom för- och nackdelar med de olika modellerna. Dock är det en egenskap som inte står specad, så hon vänder sig till en kollega som springer förbi. Och DÄR går hela samtalet överstyr. 

Den manliga kollegan ställer sig framför tjejen, vänder sig till mig (som hittills stått bredvid och ömsom studerat doftpinnarna till dammsugare, ömsom kollat mobilen, ömsom vankat runt) och börjar gå igenom allt från början. Han frågar inte efter vad dammsugaren ska användas till- nånting tjejen inte heller gjorde, men hon gav däremot en ganska bra genomgång av egenskapen för varje modell- utan tittar rakt på mig hela tiden och talar om varför jag ska köpa den dyraste dammsugaren. Till slut fick jag nog och avbröt honom mitt i en mening:

- Titta inte på mig- det är inte jag som dammsuger hemma hos oss?!

Varför antog han automatiskt att det var jag som ville ha en dammsugare, att det var jag som städar och att det bara är tjejer som är intresserade av egenskaperna hos en hushållsapparat? Skittrist. Och jävligt nonchalant och förödmjukande för min städande sambo *för jo. Även om den här dammsugaren var till bilen så är det han som använder den hemma också.* Fy skäms MediaMarkt!

3 kommentarer:

  1. Fan vad trött man blir! Trots det - ha en ljuvelig lördagskväll :)
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Låter illa! Men det har jag också varit med om och jag minns hur illa jag tog vid mig vid det. Uscha och fy säger jag bara! Skärpning! Kram

    SvaraRadera
  3. Äntligen går det att kommentera hos dig! Själva kommentatorsknappen har varit borta ett tag. Jag smälte som smör när jag läste din lilla berättelse om Kapten Guppy:))) Helt underbart:) Kram

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!