onsdag 13 juli 2011

Bikiniform

En av mina största GI-gurus är Klara Desser. Eftersom jag av födsel och ohejdad vana är en gottegris, älskar jag kladdiga efterrätter och då Dr Evil är en bra man, köpte han Klaras bästa GI-desserter åt mig när vi var nere hos svärisarna. Inspirerad av den gjorde jag igår *lögn. Jag gjorde två och Dr Evil gjorde en!* tre olika GI-glassar! Recept som följer nedan, och för samtliga gäller att det blir ungefär 0,5-0,75 l, när jag skriver yoghurt menar jag grekisk, turkisk, rysk eller helt vanlig matlagningsyoghurt, men den tjocka stabbiga varianten i alla fall. Ställ i frysen i lämplig burk, och rör om ordentligt en gång i halvtimmen tills det är fryst för att undvika isbildning (eller om man är lyxig och har glassmaskin) samt att man naturligtvis kan söta mer om man vill:



Körsbärsglass med mörk chokladkross
Vispa ca 1 dl vispgrädde ganska fast. Häll i ca 1 tsk vaniljsocker och ca 1-2 dl urkärnade, mörka saftiga biggaråer med skal och allt. Vispa ihop, och tillsätt 2-3 dl yoghurt. Rör ner önskad mängd mörk hackad choklad. Frys.

Rabarber- och kardemummaglass
*den här gjorde Dr Evil- så lätt att till och med en ingenjör klarar av det;-)*


Skär4-6 medelstora rabarberstjälkar i bitar. Häll över honung eller råsocker, ca 2 msk samt kardemumma efter behag. *Här kan man lägga till ännu mer socker om man vill, men som GI-diot tycker man ju ofta saker är för söta ändå för att man pajat smaklökarna? De andra hade nog velat ha mer socker i den här tror jag.* Koka tills rabarbern "smälter", ni kommer fatta vad jag menar....Tillsätt vaniljsocker, nån tesked. Låt svalna.

Vispa upp nån dl grädde fast. Rör ner rabarberjoxet, tillsätt 2-3 dl yoghurt. Frys.

Hallonglass

Mixa en banan och ett par dl frusna hallon med vaniljsocker, en slurk grädde och yoghurt efter behag. Klart!

Dessa tre åt vi efter grillat igår, vi var5 pers och det blev rejält med efterrätt! Idag har jag sonat den lilla synden med att köra kettlebells *läs dunk fylld med vatten* varvat med funktionell träning ute på gräsmattan i 40 minuter. Kanske skulle satsa på en powerwalk ikväll med. Men som sagt- semester är ändå semester så det kanske ändå slutar med en film i ryggläge lite senare=) I eftermiddag blir det i alla fall den här killen!

2 kommentarer:

  1. Oh vad det ser gott ut! Min bikiniform inför Beach 2011 är sisodär.....Kram!

    SvaraRadera
  2. Så enkelt det lät! Måste testa :-)

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!