fredag 1 juli 2011

Nu vet jag vad jag ska göra på semester- dvs typ ingenting?!

Idag firar Dr Evil och jag 5 år! Detta firade jag själv med att äntligen avslöja för honom att den kvällen och på den festen vi träffades, fanns det en tjej till som frågade mig om jag visste om den där killen där borta var singel? Hon var ung, snygg, smal, hade långt fint hår och inga barn. Jag spände ögonen i henne och väste: ja....än så länge..... Jag tror hon fattade piken. Naturligtvis hade det enda rätta varit att avslöja för Dr Evil redan då att han hade två intressenter att välja emellan: sportslig is NOT my middlename, så det så! I krig och kärlek är allt tillåtet, och hey- jag berättade ju för honom NU ju?! Och på det här sättet fick han ju inte bara en flickvän, utan på köpet två näbbiga ungar, tre kostsamma katter, ett nedslitet hushåll och en totalt wackosläkt till på köpet!

Katter ja.... semestern började med att den ena (av tre) kissar hamnade i slagsmål och fick en otäck böld på örat. Eftersom han hatar såväl transportbur och veterinär värre än pesten, bedömde jag tillsammans med Skitsyster d y A.K.A utbildad djurskötare att det fick bero. Efter tre dagar kändes han varm och var lite slö, varvid beslutet togs att kisse fick bita i det sura äpplet och åka till veterinären ändå. 500 spänn med medicin- det är en kostnad man som djurägare ändå får räkna med, knappast nåt att skriva till kungs om liksom?

I år ska vi bygga altan och köpa grill samt har förlovat oss, så några större semesterfärder var inte planerade- lite extra vardagslyx i form av glassar, shoppingluncher, Liseberg, etc är inte fy skam det heller, och vi kom överens med barnen om att det blir så här i år och det var inga större protester. Sen köpte vi grillen- det blev dubbelt så dyrt som jag räknat med. Sen, dagen efter, ringen Ömma Modren i panik: kisse nummer 3 är svullen i hela ansiktet och vrålar av smärta! Befarat ormbett, klockan är 17.07 och alla ni andra som har djur vet vad det betyder.... i slutänden var det förmodligen inget ormbett, utan ett getingstick som hamnat väldigt illa, men eftersom det sitter mitt bland morrhåren går det inte att kolla ordentligt och det måste behandlas som ett ormbett: 3000 spänn och katten måste hållas inne under bevakning. *det här är samma katt som tuggade i sig en hårsnodd för ett år sen, vilket inte bara slutade med dagliga veterinärbesök, utan även en söndertuggad hand på matte med antibiotikakur och sjukskrivning i en vecka! Då svor jag heligt och dyrt på att den där förbannade katten avlivar jag nästa gång han ställer till med jävelskap för det gör han JÄMT! Klarar jag av det? Nej... inte min fina lilla svarta Pussi-kisse=(*

  • 5000 spänn var vad jag hade som vardagslyx i plånboken. De är borta nu, jag får förmodligen tillbaka runt 1200 av försäkringsbolaget men det tar ju ett tag.
  • Små utflykter är bara att glömma att göra mer än en, de är för det mesta svindyra- den som sa "semestra gratis med barnen i närområdet" har aldrig ätit lunch, ätit glass samt fikat fyra personer i grannstaden.
  • Vi kan inte åka längre för de förbannade katterna måste passas, skötas och medicineras.
  • Vi kan inte ens vara i den förbannade sommarstugan för då springer katterna ut hela tiden!!! Vi får sitta i vår kvalmiga lägenhet och blänga ilsket på de dyra katterna.
Idag tog vi iallafall en liten utflykt 10 mil bort. Ena katten är fortfarande slö, så det kändes som en bra idé att passa på innan han river lägenheten av ren leda (som Helena påpekade: ni såg kanske tapeterna i förrförra inlägget?) Vi började med att bråka vart vi skulle äta lunch, och det slutade med att jag skickade barnen med pengar åt ett håll och jag och Dr Evil gick åt ett annat. Sen slöt vi upp igen, och åkte och badade. Eller ja... jag, Dr Evil och Mumlan badade. Molla var sur och bar sig åt som bara ett högbegåvat bokstavsbarn kan i all sin utstuderade jävlighet. Sen fick Mumlan solsting. Sen ville jag gråta och åka hem.

Sååå... det mesta går för det mesta min väg, jag brukar ha tur och jag brukar vara lyckligt lottad. Dock inte jämt. Uppenbarligen.

Men: det finns ett ljus i mörkret- jag har köpt den i särklass bästa födelsedagspresenter EVER till min bror. Med lite tur, skicklighet och en hel del snabbt fotarbete kan jag kanske fixa en bild. Det skulle nästan vara värt alla blåmärken han skulle ge mig för det=)
Published with Blogger-droid v1.6.3

7 kommentarer:

  1. Herregud, det händer mycket på en dag! Grattis till 5 år och du har rätt i en sak, i krig och kärlek finns inga regler;) Kram!

    SvaraRadera
  2. Stackars er, jag känner igen det där, jag har hund. Hela familjen ska åka till London i slutet av juli, utom jag, som får vara hemma och passa hunden. Det kostar nämligen 2500 kr att lämna bort honom. Men vad är väl en resa till London?, svettigt, trångt, stressigt....och säkert alldeles, alldeles underbaart!

    Helena

    SvaraRadera
  3. Ädelt av dig att berätta om den alternativa bruttan så här i efterhand, hehe. Vet jag inte om jag hade gjort...möjligen hade jag sagt att hon såg ut som en rugguggla i kraftigt förfall. Kul blogg du har förresten, jag har skrattat gott. Tack för det!

    SvaraRadera
  4. Grattis till förlovningen! O en tröstkram för allt det andra. :)

    Jag har upptäckt att det är svinbilligt att göra kladdmuffins och ta cykeln till badplatsen. Så länge temperaturen är över 20 i luften så gör det inget att det regnar. Det är bara mysigt. Om man har en varm handduk att svepa in sig i efteråt. O om man slipper åskan såklart...

    Vi kanske skulle ta en nyttig fika (bara kaffe) någon dag?

    Kram

    SvaraRadera
  5. Linda: Eller hur? vad annat kunde jag gjort liksom?=)

    Helena: skit. Jag lider med dig=(

    Mallgrodan: tack och välkommen! Tyvärr kunde jag inte ljuga om hur hon ser ut, han vet vem hon är, men jag har noggrannt framfört vad som kommer hända med hans framtänder om han utvecklar tankegångarna alltför mycket åt det hållet;-)

    Anna Drott: tar gärna en nyttig kaffe nån dag- eller en powerwalk om jag kan hålla jämna steg med dig. Mailar dig!

    SvaraRadera
  6. Nej, jag är glad att jag inte har husdjur.

    SvaraRadera
  7. Grattis! Ja till förlovningen alltså. Det andra kan jag bara sucka över och tänka att ni får ta i och förtränga av bara fasiken de dyra katterna. Sen tror jag och hoppas (för jag måste hålla mig till korta utflykter jag med) att tonåringar och barn är nöjda med en enkel sommarsemester. Hoppas! Kram!

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!