måndag 6 december 2010

Veckomatsedel- ris eller ros!

Jag vet att jag läste en blogg för ett par månader sen där skribenten varje måndag lade ut sin veckomatsedel, och jag tyckte det var så guld! Tyvärr är det ju så att fantasin tryter rätt bra ibland, och även om vi också gör matsedel och är en rätt kräsen familj på matsidan så blir det ibland att vissa rätter snurrar lite oftare än andra *nej- inte spaghetti och köttfärssås, fiskpinnar och makaroner samt pannkakor, jag har mina gränser....*

Men så kom jag på: eftersom jag ändå har skrivkramp för tillfället och jag själv faktiskt tyckte det var en ganska bra sak att läsa om, så kanske nån gillar om JAG lägger ut veckomatsedel? Ris eller ros, ni får gärna tycka till om det här ska bli ett stående inslag!

Det här är bara ett ramverk: dagar med ont om tid kanske man får slänga om och göra nåt snabbt, har man tid över så kan man slänga på ett långkok kvällen innan och bara värma?

I alla fall....

Måndag: Kålpudding med potatis, lingon, gröna ärtor samt sås- såsen är bäst!! (Stek kålen innan så är det bara att blanda och slänga in i ugnen)

Tisdag: Tomatsoppa med kryddkorv och risoni- typ grymt små pastagrejer som ser ut som ris. Till soppa har man även efterrätt, jag tror det blir en grej från Arla med saffran och vit choklad

Onsdag: NOrdafrikansk köttgryta med bulgur (gjord i söndags!)

Torsdag: Pasta, ost- och skinksås

Fredag: Biff (av köttfärs dock) med lök, potatis i nån form, vi får se....

Lördag: Fira svägerska på restaurang, men förra lördagen åt vi salsakyckling med klyftpotatis

Söndag: Stekt fisk, kall sås, kokt potatis

Så äter vi. Billig och bra- faktiskt! Och jäffligt skönt att slippa småhandlandet!

4 kommentarer:

  1. Jag är ett stort fan av veckomatsedlar!
    Kör!

    SvaraRadera
  2. Ja, snälla lägg ut matsedel! Sen vill jag ha maten lagad också, ställer du upp på det;) Kram

    SvaraRadera
  3. Hahaha tro mig- du vill inte äta min mat... som min väninna en gång sade när jag dissade köttbullar-och-snabbmakaroner-menyn som stod på alla andra småbarnsföräldrars lista: för att vara så förbannat dålig på att laga mat så är du osedvanligt kräsen??

    Men jag är en jävel på efterrätter om inte annat! Det finns ju en anledning till att Dr Evil springer 6 mil i veckan liksom....

    SvaraRadera
  4. Hiss! Den där kan jag rippa rakt av förutom söndagen, äter inte fisk förutom sill! Ja, jag vet att det inte är bra för intelligensen att inte äta fisk, men hellre dum än äcklad.

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!