torsdag 9 juni 2011

Odd Molla at her best!

Ärligt talat går ADHD-utredningen med Molla sådär.... Skolan *läs huvudfröken* märker ingenting och har lämnat en utvärdering som går ut på att Odd Molla är den tystaste stillsammaste lilla väna varelsen de har samt überbegåvad. Hon brukar även ringa mig med jämna mellanrum för att jag ska tala med Odd Molla om att hon måste sitta stilla, vara koncentrerad och inte fladdra runt så mycket. *nån som minns citatet "hon är som en HELIKOPTER! Går det inte att droga ner henne eller nåt?* Ni ser problematiken här va.... Och andra lärare finns inte att tillgå eftersom A) de nuvarande enligt huvudfröken har fel när de säger att Odd Molla har svårt att fokusera och får därför inte vara med på utvärderingen och B) hon har pga olyckliga omständigheter i form av pensioner, föräldraledigheter etc aldrig haft en klassföreståndare längre än ett år.
 
Så. Just nu stampar vi stilla. Vi har tack och lov en fantastisk kurator, så just nu bidar vi mest tiden och får tips om bra strategier för att hantera vardagen. Men det är ju inte att hitta strategier som är vårt problem? Jag är vid det här laget en mästare på bra strategier för att få saker att funka och Odd Molla att koppla, och hon ÄNNU bättre, det är ju mest mängden strategier som stör mig? Att väga varje ord på guldvåg, begränsa varje aktivitet, lyssna in varje situation- det är DET jag vill komma ifrån, att ständigt vara på min vakt  mot min egen underbara, unika, vackra klipska unge?
 
Som det här med väckning. När Odd Molla gravallvarlig föreslår för kurator-Martina att hon skulle vakna mycket bättre på mornarna om hennes mamma bara gick in och hällde vatten på henne för så gör ALLTID hennes moster när Molla sover där *en gång*, så säger kurator-Martina att jag ska göra det. VET ni hur knepigt det känns eller? Men det gör vi just nu. Varje morgon 06.40 går jag in och häller vatten på mitt barn. Det gör henne arg. Det gör henne blöt. Det gör henne INTE vaken. Men det är en strategi.
 
Å andra sidan.... det är ganska roligt att ha med Odd Molla att göra. Maken till knasig unge får man nog leta efter=)
 
 

4 kommentarer:

  1. Men hjälp så frustrerande! Tyvärr är det väl så att det sitter en massa nötter "i det offentliga" som varken har lust eller förmåga att läsa av situationen eller vara lite praktiska :( Tur att du verkar vara en dam med både huvudet på skaft och skinn på näsan - ursäkta nästan floskler men du förstår nog vad jag menar. En helt annan historia ur verkligheten: Jag genomgick för några år sedan en hysterektomi- alltså en stor operation där man blir uppskuren som en gris. Opererades på morgonen och på kvällen hasade jag mig ur sängen och tog min droppställning och hasade vidare ut i korridoren. Helt enkelt för att jag inte ville ha en blopdpropp pga av cirkulationsrubbningar och för att jag ville komma igång så fort som möjligt. Då tyckte man att jag var så duktig att jag skulle åka hem morgonen därpå fast de visste att jag bodde ensam. Jag totalvägrade och låg kvar två dagar till :))
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. du är fantastisk. Men det vet du redan! Och vilken tur din lilla(!) unge har. Som har dig. Och vice versa. Kram

    SvaraRadera
  3. Men hjälp vilken lärare! Huga... Men tyst, stillsam och begåvad är ju eg inget ovanligt för en ADHD-diagnostiserad person, speciellt inte för flickor som ofta har en inåtvänd koncentrationsstörning. Men om hon i andra sammanhang har klagat på att Molla har utåtvända koncentrationsproblem är det ju väldigt märkligt att hon inte tar upp det i utvärderingen! Har du pratat med henne om dessa motstridiga uppgifter? Vad säger hon om det? Verkar ju sjukt.

    SvaraRadera
  4. Hej! Håller med Anna ovan. Inget ovanligt att tjejer har en inåtvändhet el passivitet istället för hyperaktivitet vid ADD/ADHD. Jag har själv dubbeldiagnos, bl.a. ADHD. Vet hur jobbigt det är att skrika om hjälp i skolan och inte få det stöd man (dottern) behöver. Min yngsta dotter utreds nu men vi har hållit på flera år med att skrika oss blå för att få det uppmärksammat. Och sen är jag ändå själv i "branschen" så att säga. Inte hjälper det ett skit, snarare tvärtom för jag har ju redan använt diverse strategier etc för att få vardagen att flyta. När skiten ändå inte funkar kommer man till utredning och vad gör de? Jorå, de ber en hålla på med just de strategier man redan försökt läääänge. Halllååååå!!!???
    Stå på dig, läs in dig just på flickors annorlunda symptom vid ADHD. Begär att fröken även sätter sig in i detta, både för sin egen, din dotters och framtida elevers skull. Googla Svenny Kopp och ADHD, där finns det grejer ser du!
    Lycka till! Du är välkommen att mejla mig för info om du vill... FinaTina27(at)gmail.com
    Ha det!/Tina

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!