torsdag 2 juni 2011

Whiskeykyckling

Bara måste tipsa om den fantastiska kycklingen vi åt igår- whiskeykyckling!! Otroligt gott!

Stek kycklingfile, purjolök och hela champinjoner. Ös över lite soja, salt och vitpeppar, grädde och ett par matskedar whisky! Koka. Serveras med ris, eller ännu hellre Ola Lauritzens frysta dinkel- eller bulgurmix. Jag och Dr Evil åt med god aptit, Mumlan var mer skeptisk men petade i varje fall i sig lite grann.... *Visst bara ÄLSKAR ni hur fantastiskt snyggt och strukturerat jag skriver recept va? :-D Visst känns det som att ni bara MÅSTE köpa den soppkokbok jag just nu är med och producerar?? Jag lovar- där är det inte jag som måttar recepten. Coming soon to a blogg near you.....*



Mumlan har dragit till Berlin på konfirmationsläger. Molla är hos sin ohängde far. Katterna ska snart åka till mormor. Vi åker till Köpenhamn imorrn bitti. Finns sämre sätt att tillbringa sin långledighet känner jag?

4 kommentarer:

  1. Tack för receptet och god tur!

    SvaraRadera
  2. Ska det flamberas också? Jag vet också en god kycklingrätt! Här har ni receptet om ni är intresserade:
    Hela kycklingfileér, stekes gyllenbruna. Ta upp dessa på ett fat och tvätta ur pannan, den ska vara torr och ren. Lägg i 1 dl råsocker i pannan och när det börjar smälta, rör försiktigt omkring detta, det blir som ett hårt skal, sänk värmen under tiden! Ha i 1 dl god balsamvinäger, rör ihop socker och balsamvinäger. Lägg i fileérna igen, salta och peppra normalt och slutligen häll på 2 dl grädde. Servera med ris eller annat likn. Man kan inte tro att det är kyckling man äter, då det blir så mört av socker/balsamvinäger-blandingen.

    Helena

    SvaraRadera
  3. Låter gott! Ha det så bra i Köpenhamn!! Kramar

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!