onsdag 4 januari 2012

Äggfria recept- QfE goes kitchenworking


Det här är inte en bild på den paj jag gjorde, men den såg faktiskt likadan ut.... Receptet finns här. Dock gjorde jag en äggfri variant, vilket leder mig en på dagens grej, nämligen att faktiskt börja använda en kategori, nämligen äggfritt! Jag googlar ofta äggfria recept och för ett tag sen hamnade jag faktiskt på min egen blogg vilket ju var lite kul.... Så jag tänkte börja med den här kategorin eftersom det ju faktiskt inte är direkt ovanligt med äggallergi, och det ofta är väldigt lätt att anpassa vilken mat som helst till att funka? Och man ska inte göra det knöligt heller- betänk att oftast är det inte allergikern som är så noga med specialmaten utan snarare värden/värdinnan? Stackars Ting har avhandlat det här ämnet och hon har helt rätt- går det inte att göra bra, så skit i det då?? Det finns ingen anledning att göra äggfri sockerkaka när det ändå oftast smakar skit, kanske då bättre att göra en morotskaka som är ätlig? Nej den blir inte likadan, men ärligt talat- hur ofta är livet egentligen rättvist??

SÅ det här blir mitt första recept som ajg kategoriserar. Eller ja.... ni får använda det vanliga receptet ovan, men jag tänkte berätta mitt knep. Jag är ganska bra på genvägar och alternativ till äggfri mat som det faktiskt inte märks nån skillnad på (för det GÖR det på äggfria sockerkakor och fucking äggfri majonäs..... kom inte och säg annat!) och i det här fallet med polkagrispajen handlar det helt enkelt om att i köpt marshmallowsfluff är det ägg. I hemgjort fluff är det inte ägg. Så här kommer alltså receptet på äggfritt fluff, i övrigt följer man receptet.

Äggfritt marshmallowsfluff

  1. Värm ca 2 dl grädde till kokpunkten
  2. Ta av kastrullen från plattan. Ös i ett gäng nävar marshmallows.
  3. Rör. Rör. Rör. Rör tills det löst sig. Ev kan du behöva värma på det hela, men gör då det försiktigt, det får inte koka!
  4. Häll över i en annan skål, ställ kallt att svalna.
  5. När det är helt kallt, vispa med elvisp till ett fluff.
  6. Klart.
Så. Frågor på det? Och hur man gör äggfri sockerkaka? Det gör man inte om du frågar mig. Då får du googla receptet nån annanstans. Och nej, jag vill inte ha era recept på äggfri sockerkaka. Jag har testat ungefär 50 stycken olika recept på det och det är faaaaan inte gott. Numera äter jag inte ens vanlig sockerkaka för jag är så trött på skiten=)

6 kommentarer:

  1. Du missade väl inte att mina saffransbullar hade en äggfrivariant av sitt eget recept!

    SvaraRadera
  2. Alltså! Du har ett eget inlägg hos oss...

    Och undrar om det här inte är första gången jag kommenterar hos dig. Fast jag smygläser...

    SvaraRadera
  3. Word!
    Äggfri majonnäs.
    Bah!
    Smaka på det.
    So fucking äckligt!
    Why liksom???

    PS; Jag kan nog tänka mig att äta upp hela skålen med ditt marshmallowfluff, själv!

    SvaraRadera
  4. Tjena tjena på dig min favorit kåsor.
    Vet inte varför det är så förtvivlat svårt att lämna en kommentar efter sig, men kände att nu var det dags.
    Jag för min del, som alltså är totalt kass på att baka undrar förstås varför man ens försöker att baka utan ägg?

    Nåja, god fortsättning på dig.
    /Carina

    SvaraRadera
  5. Nämen oj så gott!

    Har börjat om med en ny blogg och finns inte längre på smalajessica.wordpress.com utan på jessicamolsen.blogspot.com

    Peppkramar

    SvaraRadera
  6. Det där vore något för min sambo som precis har lyckats göra äggfri omelett. Men det låter gott minsann! Kram

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!