söndag 20 januari 2013

Ni är helt enkelt bara bäst?

Som vi säger på den släta del av landet där jag bor: En få löv å tacke för alle gratulatjonär!

Jag har fått frågan (irl. Inte här i bloggen) om varför vi kollade kön- brukar inte jag vara den förste att i högan sky skrika att kön är en kulturbetingad skapelse, att det inte är nån skillnad på goss- och flickebarn *mer än hur långt de kan kissa.... vi kvinnor har ett biologiskt handikapp på den fronten, det erkänner jag* så varför är det då så viktigt för oss att veta vilken "sort" det är att vi tar reda på det? Svaret är enkelt och simpelt att just därför att det INTE spelar roll?

Efter att uppfostrat ett barn med svår allergi och mer än gång suttit på sjukhuset och vakat, varav en gång med så oviss utgång att sjukhuspersonalen förberedde mig på det värsta, och en Odd Molla som det senaste året varit i oerhört skört psykiskt och fysiskt skick, så är det i särklass viktigaste att vi får ett friskt barn. Jag vet, det säger alla. Och alla menar det. Men vi har prövats hårt på den fronten och det verkligt enda som betyder nåt är att alla lemmar och funktioner sitter på plats, det finns verkligen inget annat som är viktigt? Och då vill jag inte ägna 20 veckor till av min graviditet om att spekulera om huruvida mitt barn är en pojke eller en flicka och vilka egenskaper det för med sig enligt vårt samhälles sätt att se på pojkar respektive flickor? Det är helt enkelt inte viktigt- vi fokuserar på att det är ett BARN, inget annat? De kläder vi sitter och ropar in på Tradera är precis de samma idag som de var i torsdags kväll (även om jag sliter mitt hår i frustration över att missa Molo-overallen med bilar- har nån en sån till salu är jag mer än gärna spekulant!) och det enda som egentligen gör skillnad är att vi skippar ena halvan av namnlistan. För så gammalmodig är jag i alla fall så jag inte kommer döpa min son till Maja även om det skulle gå bra ihop med systrarnas namn...... *några könsneutrala namn är med, men inte många. Tyvärr*

Och det är lite det jag vill komma till med era kommentarer: ni är så himla fina? Inte ett enda "Äntligen en grabb" eller "Vilken tur, då kan ni sluta tillverka nu då när ni fått en av rätt sort" utan bara gratulationer, att ni är glada för vår skull och era reflektioner över era egna snopp- eller snippdjur (Chrissan, Dr Evil tjöt av skratt över din jämförelse mellan guppys och pirayor!! Efter osynkad pms hos våra tonårsdöttrar de senaste två veckorna var det en i sanning mitt-i-prick-kommentar....) Ni reflekterade lite över olika "modeller" men INGENTING om att "vad bra att ni vet, då kan ni köpa en blå vagn och en bilbana nu då" Att jag vet att i min egen blogg kan jag uttrycka mig hur jag vill om vad jag vill för ni fattar? Jag behöver inte förklara mig?

Aj löv jo. Aj really really do. Och ni kommer få höra och se mycket om Kapten Guppy fortsättningsvis, var så säkra!

P.S Vet ni vad barnmorskan sa förresten? Att har man två av samma sort, är sannolikheten för en tredje av samma sort 80% Det du Fiona!

P.S 2: och vagn är klart nu förresten! En skittråkig denimgrå Crescent Classic... Jag hittade inga vagnar med färg, men den här klarade alla våra övriga kriterier utom en, så den fick det bli! Och Dr Evil tyckte den var snygg, så en av oss tycker om bristen på pigment i alla fall?

6 kommentarer:

  1. Det är nog faktiskt du som är bäst!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Haha! Det var det jag visste och jag tyckte att det var ganska skönt att ha en halv graviditet på mig att fatta och ställa in mig på att få en kille (som idag, sju år gammal själv googlat på youtube "hur man gör barn". Lyckligtvis hade han råkat klicka i fel rad och bara fått upp filmer om "hur man får barn att sova", tack gode gud;))
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Trodde faktiskt att oberoende av hur många man har innan så är sannolikheten att få en av samma sort 100%... En homo sapiens, helt utan jämlikhetsparalleller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo utan yttre påverkan är det ju så, men det finns ju alltid faktorer att ta in i beräkningen som påverkar om det blir x eller y faderskapet levererar. I vårt fall var ju statistiken helt oväsentlig eftersom vi redan fuckat upp villkoren med en annan pappa än de förra har :-)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Och nu har även jag läst ikapp och säger grattis! Ett barn med hela (och ibland rena) kroppsdelar och organ är guld värd. Och fantastiskt. Än en gång GRATTIS!

    När det gäller barnvagn så är jag extremt ointresserad och glad om den har hjul som funkar och håller barnet varmt. Helst i grått-, mörkblått-, eller grönt tyg. Vagnen alltså, inte barnet.

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!