måndag 12 december 2011

Pepparkakshus!

Så många bilder som nu följer har ni aldrig tidigare sett i nåt av mina inlägg. Familjen QfE har nämligen gjort pepparkakshus! Senast vi gjorde det hade bagarmamman bestämt sig för att göra en kyrkby, men degen höll inte måttet riktigt.... vid tredje försöket satt det två tysta storögda barn och sa "mamma.... det gör inget.... vi kan skriva på vanliga pepparkakor istället....." men jag skulle ha min förbannade kyrkby!!! Jag gjorde en ny deg, seg som modellera men otroligt lätt att bygga i. Tyvärr gick det inte att äta kyrkan sen. Inte ens hönsen vill ha dem. Sen gillar vi inte att pyssla så mycket? Det är helt enkelt inte kul! I år blir det inte bara färdigkokt, utan även färdigskivad skinka. Det blir gröt på tub, det blir köpt godis och det blir inte mycket mer pyntat än vad det är nu, möjligen att vi plockar upp granen. Men julstämningen infinner sig inte, jag orkar inte och barnen driver inte på. Men nånting var vi bara tvungna att göra!

Så vi bestämde oss för att det var dags att göra ett nytt pepparkakshus!

Tyvärr fick jag ingen bild på planeringsstadiet- som de ingenjörens plastdöttrar de är satt de djupt försjunkna med papper och penna och strukturerade arbetet. Denna planering innebar också att mamman till slut grep in och gav barnen varsin sida att dekorera innan blodvite uppstod. Hur gamla mina små änglar är? 12 och 15. De har alltså full tillräckligt utvecklad finmotorik för att ha ihjäl varandra.

Let the fun begin.....

Mumlan gillar symmetri.
Odd Molla är inne i sin skaparglädje-peppar peppar gick inget sönder på hela tiden! Dock sitter det numera ymniga rester av en strut glasyr nedbäddad i mammans nya plastmatta....

Mammans bidrag- tomtemassaker!!
t
Tada- det färdiga resultatet!

Så här länge har vi inte pysslat tillsammans sen 2006. Och det var faktiskt kul!

3 kommentarer:

  1. Det blir faktiskt jul med köpegröt och färdig skinka också!
    Jättefint pepparkakshus!
    Säkert asgott också, och det är ju huvudsaken.
    God Jul sötnos!

    SvaraRadera
  2. stackars dr.Evil, alla skumtomter nedbäddad i glasyr, jag tycker synt om honom...

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!