torsdag 8 april 2010

Ciabatta till picknick

Titta vad jag hittade ute i spåret! Min första för i år!

....och som vanligt får jag be om ursäkt för min skitmobilkamera.....

På våren har man picknick. På picknick har man ciabatta. Bakar man ciabatta till mina barn är det slut innan man hunnit utanför dörren till picknicken. Så därför bakar jag ciabatta ofta även om vi sällan har picknick=) Så nu ska jag ladda Kurdo och så är allt klart när jag kommer hem från mitt möte sen i eftermiddag!


Ciabatta på surdeg

35 g jäst (om det är vanlig jäst, torrjäst brukar jag ta ca 1 tsk eller nåt?)

5 dl vatten
0,5 dl olivolja
725 g vetemjöl special (eller vanligt vetemjöl. Eller hälften-hälften med rågsikt och vetemjöl. Typ vad man känner för)
1 dl surdeg

2 tsk salt
  1. Blanda 4 dl ljummet vatten och allt utom jästen. Bearbeta i 10 minuter till en deg som släpper bunken.
  2. Ljumma 1 dl vatten och rör ned jästen så att den löser sig.
  3. Blanda samman allt och bearbeta i ytterligare 10 minuter.
  4. Låt vila övertäckt i 10 minuter.
  5. Kavla eller tryck ut degen till plåtstorlek.
  6. Mjöla, lägg degen på plåten och mjöla ytterligare på degen. Täck över med plast och låt jäsa i 2 timmar.
  7. Dela degen i bitar med vass kniv. Vänd försiktigt bitarna så att den mjöligaste sidan kommer uppåt. Placera bitarna på en plåt.
  8. Baka av i 225 grader i 20 minuter.
Har man en bakmaskin som kan köra bara deg är det bara att vräka i allt och låta den köra degen, sen bakar man ut och jäser i två timmar. Degen blir väldigt, väldigt, VÄLDIGT lös, så ett bra knep är att bara hälla ut det på plåten och snitta rakt över i fyrkanter. ... och som vanligt är ju ett bra knep att kalljäsa, dvs man bakar med kall degvätska och låter jäsa i kylskåp över natten. Ta fram det färdigutbakade och ställ i rumstemperatur under tiden ugnen blir varm och sen grädda som vanligt. VIPS har man impat på sin omgivning med nybakat bröd på morgonen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vassego, här är Pratpinnen!