tisdag 13 april 2010

Raggningsrepliker och Traste

Man vet att det kommer bli en dålig dag när man vaknar av att det sitter en gam på fönsterblecket.... Gammalt Larson-citat, men det är faktiskt inte helt fel tänkt?

Idag är jag lika sur och tråkig som igår. Enliten ljusglimt finns dock: underbara Carina tog upp fenomenet raggningsrepliker (hon hade fått den ifrån en arbetsförmedlare, själv har jag inte blivit utsatt för så många alls men däremot samlat på dem då jag tycker de är helt FANTASTISKT skojiga!). Härmed vill jag utlysa en liten frågetävling:

Vilken är den bästa, mesta, skojigaste, effektivaste eller helt enkelt mest skruvade raggningsreplik du hört?

På min och Dr Evils 2-årsdag för ett antal år sen ville jag köpa en liten present till honom, och hittade då en bok om raggningsrepliker. Tyckte den såg festlig ut, men läste tyvärr aldrig baksidan (vilket han naturligtvis gjorde när han öppnade paketet): "För dig som är nybliven singel".... Han undrade om det var nånting jag ville berätta eller om han helt enkelt missat nåt. Illa. Jag fick försäkra min eviga kärlek och be så hemskt mycket om ursäkt.

Nu ska jag öppna paket! Det är alltid roligt, detta är ett från HM. Faaaaaaast.... jag vet redan innan att det bara är saker till tjejerna, och det enda jag får ut av det är mer tvätt samt en saftig räkning. Men iaf? Man kan ju blunda och låtsas för en liten stund i alla fall!

Ynkedom, åh, ynkedom
Skröplig är min sort
Ljummet te å MTV
Bättre har man mått
Jag vankar omkring ett slag
Det här är en dålig dag

Taskigt tyst är telefon
Ingen knackar på
Skrattar hjärtlöst åt mig själv
Surar i en vrå
Jag vankar omkring ett slag
Det här är en dålig dag

Värmer på min middagsmat
Rester från igår
Vårdar ömt min dysterhet
Krystar fram en tår
Jag vankar omkring ett slag
Det här är en dålig dag

3 kommentarer:

  1. Tänkte lägga till en schysst raggningsreplik men det gick inte i själva röstningsfältet, hur som helst, här kommer den...

    Åh, alla dessa kurvor och jag som har fel på mina bromsar...

    Har dock inte fått mig denna till livs själv men jag har hört en liknande i Paris en gång, vilket för övrigt var en väldigt, väldigt VÄLDIGT angenäm resa :o)

    SvaraRadera
  2. He he kan tänka mig att Dr Evil var mer än lovligt lycklig över en sådan genomtänkt present :)
    Har du fått många komplimanger sedan dess =)

    /Carina

    SvaraRadera
  3. Inga raggningsrepliker men 2 exempel på snygga avspisningar:
    Malin till berusad pojke som satte sig lite för nära på parkbänken: "Nu satte du dig allt i fågelskiten"
    Kompis som inte var så bra på engelska som svar på frågan var kommer di ifrån: "Järnvägsstationen"
    Kan berätta att båda fungerar utmärkt...

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!