fredag 16 april 2010

I´ll be back på rysk kulstötarnivå

Jag tränade kettlebells för första gången i onsdags. Väl på plats var jag lite besviken? Det var ingen action överhuvudtaget, av hela den vikta timmen (det enda som inte var till besvikelse var instruktören- fantastiskt peppande utan att vara flåshurtig!) tränade vi kanske sammanlagt 20-25 minuter, och jag fick trots min nybörjarstatus ett antal gånger byta upp mig till tyngre vikter? Inget vidare för en QFE som har svårt för måttliga saker. Efteråt var jag naturligtvis lite svettig, men jag kan inte påstå att det var det jobbigaste pass jag testat.

Vaknade igår morse och hade faktiskt en påtaglig träningsvärk. Konstaterade nöjt att det tydligen tagit mer än jag trodde, och eftersom det trots allt var ganska kul så kan jag ju lika gärna ge kettlebells en eller två chanser till, trots det långsamma tempot. Sen blev det eftermiddag.....

JAG VISSTE INTE ENS ATT JAG HADE MUSKLER ATT HA TRÄNINGSVÄRK I PÅ ALLA DE HÄR STÄLLENA!!! Det gör ont på de mest konstiga ställen? Det är inte de vanliga ställena, som t ex rumpan, men däremot insidan av låren? Den konstiga rullmuskeln på axeln som jag brukar ha ont i men aldrig kommer åt när jag tränar- den känns som en varm fläskfilé! På insidan av underarmen? Dr Evil gjorde vid ett flertal tillfällen skäl för sitt namne då han skrattade elakt varje gång jag skulle krama honom, när jag lyfter armarna kvider jag av smärta. Herregud! Inte undra på att folk säger att 20 minuter kettlebells motsvarar 1,5 timmes styrketräning.....

Så, bra tränaren på mitt lokale gym- I´ll be back! Och nästa gång ska jag ta ut det hela lite ytterligare=)

Observera att det inte är flickan på bilden som skrivit blogginlägget. Inte det minsta. Inte alls överhuvudtaget faktiskt.
Faktum är att den enda likheten mellan flickan på bilden och flickan som skrivit inlägget är att båda har stortår, men det är verkligen precis den enda likheten.

2 kommentarer:

  1. Å vad tusan är kettlebells???
    Aldrig hört talas om det, iofs så kanske det säger mer om mina träningsambitioner än om träningens utspridhet...

    Duktigt att träna, det 'borde' alla göra - jorusåatt eee....

    SvaraRadera
  2. @CLE: Kettlebells är tydligen nånting ryska skrotnissar använt sig av. En stor järnklump som man svingar runt i (det känns tryggt och jättebra att med svettiga tassar svinga en 12 kgs järnklump omkring sig i närheten av folk- not!)

    Jag tränar för att jag gillar det, och det är i perioder- har jag inte tid/råd/lust/det är vacket väder så skiter jag i det. Så duktigare än så är jag dessvärre inte=(

    Och att AAAAALLA minsann har tid att träna är skitsnack! Människor som säger sånt har aldrig suttit i en sits där dygnets timmar faktiskt inte rymmer träning- så det så. Träna ska man må bra av, det ska inte vara ett måste som pressas in för att det ska så vara. Så jag tycker din träningsambition är på precis lagom nivå: hallå, är det du eller jag som inte klarar att sätta sig ner på en toalett idag liksom? Vaddå må BRA? ;-)

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!