tisdag 22 februari 2011

GI-diotsemlor

I really, really, really LÖÖÖÖV semlor. Semlor är för mig vad choklad är för de flesta västländska kvinnor. Och som GI-diot är man dessvärre utan semlor precis jämt! Men idag stod det ju faktiskt efterrätt på menyn, och då jag ska fira min tillsvidareanställning som just dimpit ner i brevlådan *Jag är 37 år och det här är mitt andra riktiga jobb i hela mitt liv. Frågor på det?* BORDE jag faktiskt få äta semlor? Och då slog det mig: jag brukar ju baka minisemlor eftersom barnen tycker det är så kul att få äta flera (i Mollas fall handlar det bara om att TA flera, inte att äta dem....) och dessa är det ju kvarg i- med råsocker, dinkelmjöl samt mycket grädde, mera mandel och lite mindre mandelmassa blir det ju nästan GI-diotsemlor och då borde man faktiskt få äta en semla! Speciellt om man fått typ cirka ungefär jobb idag? Ju?
Bäst är nästan att följa Arlas recept på minisemlor, och så får man improvisera runt omkring sen. Jag dansar av lycka (inombords. Det blir sån uppståndelse på kontoret annars): JAG SKA FÅ ÄTA SEMLA!

Update: jag brukar blanda mandelmassan med lite vispad grädde- den här gången tog jag hälften mandelmassa, hälften mandlar och sen en näve lin- och pumpafrön med för att sänka GIt och sen grädde på det.... ba mixa på tills det blir lagom slemmig konsistens. Och det blev SUPER!

5 kommentarer:

  1. Och jag som inte alls gillar semlor men envisas med att köpa en liten att dela på tre (mina tonåringar gillar inte heller semlor) ska nog slå till och baka dessa nästan GI-semlor. Tusen tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Ah ! Vaddå ? Får man inte äta semlor när man bantar ? Jag är duktig & pulvrar... men idag har det åkt ner 2 goa semlor haha.( Inga GI Semlor, itan ICAS underbara ;-)
    Kalcium i grädden MÅSTE man väl ha , så man inte får benskörhet ?? Mooooahahaha
    ♥Åsa

    SvaraRadera
  3. Jag älskar semlor! Helst med ett halvkilo mandelmassa i:) Smart med mini-semlor, får sätta Moa på att baka;) Kram

    SvaraRadera
  4. Och grattis så ini helskotta till jobbet:) Kram igen!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar semlor, kan nästan säga att jag avgudar semlor och Schwarzwaldtårta - det är mina bästa.
    Jag är lika GI-idiot som du och har inte unnat mig dessa läckerbitar på många, många år. Eller jo, i somras när jag fyllde jämt åt jag en 6-bitars Schwarzwaldtårta själv =)

    Grattis till jobbet, dessa växer som sagt inte på trän är det ett jobb som du dessutom tycker är kul så är det värt ett dubbelgrattis :)

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!