torsdag 3 februari 2011

Och svaret är....

...polkabetor! Jag trodde faktiskt det var ett mer allmänt vedertaget matbegrepp, det var inte meningen att förvirra nån! Polkabetor är alltså som rödbetor, fast mindre jordiga i smaken och otroligt vackra! För GI-dioter (såna som jag) är detta ett utmärkt alternativ till potatisgratäng:
 
Ta sex stycken av de här små raringarna och skiva dem tunt. Salta, peppra, lägg i smord form. Mosa ihop 100 g chevré, 1 dl creme fraiche, några matskedar grädde, 1 slick honung och smaka av med salt och svartpeppar. Gratinera 30-45 minuter i 175-225 grader. Servera med kött!
 
F ö väntar jag på ett rådjur som ska levereras i styckade klara bitar.... Jag vet inte riktigt hur jag ska få plats med det i frysen, så jag tror jag lägger det ute i sommarstugans frys. Odd Molla var helt med på min tanke där, men hon hade missat styckningsbiten.
 
-Asså vi får INTE plats med det här. Ett rådjur är ASSTORT! Är hornen också med? Då kan man nog inte stänga frysen ordentligt sen.

4 kommentarer:

  1. Hahaha! Vilken syn hon måste haft framför sig. Hornen som sticker upp ur frysen.. hi hi.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag skulle ju fråga var jag hittar de där betorna. Jag har aldrig sett dem i någon av affärerna nära mig. Kan man koka dem som rödbetor?

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Bra där! Håller med, hade blivit skitsvårt att stänga frysen då!

    SvaraRadera
  4. Det där lät ju super gott, måste prova!

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!