söndag 20 februari 2011

Veckomatsedel (visserligen ratat av pinnbarnet, men ändå?)

Idag har jag och Dr Evil kört body combat! Jag jublade av lycka och hittade en ny favoritintruktör, Dr Evil var lagom imponerad och vill inte följa med fler gånger... Bah. Men Skitsyster d y ska följa med nån dag, hoppas hon blir mer frälst!

Det är så förbannat KALLT! Mumlan kan knappt gå ut eftersom hon inte kan andas, och Molla går ju aldrig ut om hon inte är tvungen- så är hon ju också tunn som en liten tandpetare, just nu i pappahärvan är hon om möjligt ännu tunnare än vanligt och har fått plocka fram kassen med jeans som skulle vidare till kusinen för att de var för små... Hon äter, men bara när man säger åt henne, hon känner ju inte själv att hon behöver äta så påminner man henne inte så blir det inte mycket till kalorinintag. Och så måste det vara gott med- och gott är bara taco, pizzeriapizza eller möjligen nåt med massor av grädde i (thank God for that just nu!) Hon kan iofs äta hur mycket chips som helst, men det näringsintaget ger den här mamman inte mycket för så där bromsar jag faktiskt: jag tillhör INTE den kategorin som hävdar att "det är ju skitsamma vad de äter, bara de äter?" Jag har banne mig inte hört talas om nåt barn i västvärlden som svälter ihjäl om de inte själva vill det, så några chips istället för mat blir det inte. Basta=)

Så..... vad ska vi äta den här veckan då?


Måndag: till lunch överbliven hamburgare med massor av ost och coleslaw, till middag fiskgratäng med hummersås och räkor, pressad potatis till familia.
Och ja, den här fiskgratängen äter till och med Odd Molla!

Tisdag: en joker- ostgratinerad blomkål med kassler och ägg vid lunchsnåret, soppa på kvällen, förmodligen svampsoppa och efteråt fromage till familjen, jag funderar på att testa Suzans proteinfluff och dessförinnan en löksoppa- det är bara jag som gillar löksoppa, så jag kan lika gärna passa på?

Onsdag: jag hoppas det blir lite fiskgratäng kvar som jag kan äta till lunch idag, till middga blir det mozzarellagratinerad falukorv med coleslaw, och den obligatoriska barnfamiljspastan=)

Torsdag: Tonfisksallad. Så rockigt. Middagen är ädelostgratinerad kassler (jaaaajaja- det var extrapris, jag erkänner!) Ris till kanske? Tror det blir riven kål eller squash för min del.

Fredag: Äggsallad med makrill- godare än det låter, och eftersom det är fredag smörjer vi kråset med kycklingrullader med champinjonhattar!

Lördag: Rådjurssadel, potatisgratäng/chevrébetor samt beasås. Hörde jag ett sus av avund??

Söndag: Lasagne med aubergine, fetaost och chevré. Dock kräks barnen av detta- bokstavligt talat blev Mumlan grön i ansiktet senast- så de får lasagnette istället.

Jag ska nog inte svälta ihjäl den här veckan heller=) Nån viktnedgång räknar jag dock inte med, då jag kan min almanacka och jag har redan gråtit för att folk dör i Libyen och Dr Evil spillde sylt på golvet, och PMS och minus på Wiiit går inte ihop här nåt vidare. Men i alla fall?

3 kommentarer:

  1. Ja, här susar jag av avund, rådjur är vansinnigt gott. För mig blir det nog si och så med middagar. Är utan tonåringar även denna vecka. Men fredag äter jag med Fru Venus, så då blir det i alla fall mat. :-)

    SvaraRadera
  2. Kycklingrullader med champinjonhattar låter himla gött! Recept please:)
    Håller med om att chips inte är särskilt bra som enda näringskälla, men fan så gott;) Kram!

    SvaraRadera
  3. Jäklar! Duktigt att köra hela veckans käksplanering redan nu! ..Inte som jag som köper nåt på lunchen och sen på kvällen kommer hem och improviserar ihop nåt beroende på vad jag hittar (alternativt impulshandlar nåt på vägen hem).
    Borde kanske börja med veckomatlistor!

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!