tisdag 12 oktober 2010

Inte utan min kaffebryggare

I snart en månads tid har vår kaffebryggare varit trasig. Jag har ju under en längre tid varit med i en panel för ett känt kaffemärke, och en av erbjudandena därifrån var att man skulle få en kapselmaskin, samt ett antal kapslar gratis mot att man bjöd in några vänner och bad dem utvärdera (ett sånt happening var jag på i söndags btw hemma i Iron Ladys fashionabla våning. Mycket trevligt initiativ, sköna människor, LJUVLIGA kakor och kaffe. Fantastiskt kul- kafferep är i sanning ett underskattat fenomen?). Tills saken hör att jag är tekniknörd? Jag ÄLSKAR saker med knappar, jag älskar snygga designsaker, jag älskar allt som är gratis eftersom jag är snålast i världen. Hade det här erbjudandet gällt vad som helst i hemmet utom just kaffebryggare hade jag nog nappat rakt av. Men jag älskar min nuvarande kaffebryggare!
 
Vi pratar alltså en maskin från 2001. Den är- var- limegrön (numera är den dessutom brunaktig i alla skarvar). Den är i princip omöjlig att plocka isär för rengöring och om man får isär den, är det ingen annan än jag som kan få ihop den igen. Sladden är sönderbränd på minst ett ställe. Den tickar värre än en självmordsbombare i tunnelbanan. Och nu senast, vilket var det som fick Dr Evils bägare att rinna över, var att dioden till lampan slutat funka så man får stänga av den genom att dra ur sladden.
 
Följande dialog(er) har utspelats typ 18 gånger hemma senaste månaden. Dr Evil frågar, jag svarar.
 
- Ska vi åka och köpa en ny bryggare idag?
- Mmmmmm... snart... ska bara.....
 
- Elgiganten hade en kampanj här såg jag? *komplett med uppslaget erbjudanden på köksbordet*
- Mmmmm.....
 
- Ska vi åka förbi sommarstugan i helgen? Vi kan ju passa på och ta hem bryggaren därifrån? Den gillar du ju?
- Jomen... alltså...den måste ju vara där ju. Annars har vi ju ingen bryggare när vi är där? (Reds. anm. Jo det har vi. Vi har en i reserv därute.)
 
- Du vet min kaffebryggare som stod i min lägenhet, ska vi köra den ett tag?
- Är inte den lite klumpig?
 
- Nu har de skitsnygg köksserie på Siba! Svart, jättesnygga, sån serie du pratade om i våras! Ska vi....
- Nej. Jag har inte råd den här månaden.
 
Tja... vad ska jag säga? Inte utan min kaffebryggare helt enkelt! Konstigt vad man ibland kan fästa sig vid döda ting? Mobil byter jag minst en gång om året, tv, dvd och stereo kvittar mig lika om jag ens har nån, min dator gillar jag, men jag har ingen relation med den. Men klanka ner på min kaffebryggare eller min bil och jag blir fan mordisk??
 
P.S Är det förresten nån som testat ChiSan? Min mamma säger att det är bra (vilket i allmänhet brukar vara det säkraste sättet att få mig att INTE testa saker) och jag är så trött nuförtiden att jag ju inte vet vad jag heter.... Kanske värt ett försök?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vassego, här är Pratpinnen!