torsdag 5 april 2012

Och där var den

Igår när jag klev av bussen kom jag helt plötsligt på att Dr Evil borde läsa Röde Orm! Jag är själv en bokälskare av stora mått, och av de s k klassiska stora finns det ett par som jag verkligen, verkligen älskar
  • Utvandrarserien
  • Röde Orm
  • Moby Dick
  • Liftarens Guide till Galaxen
Dr Evil har inte läst någon av dem! Han är helt otroligt allmänbildad, han kan allt om allt, han har inga problem med att läsa böcker överhuvudtaget men just dessa, mina finaste bästa, har han inte läst. Vilket jag kom på. Sådär bara. På en buss. Så min påskpresent till mannen i mitt liv kom jag på skulle bli Röde Orm! Dock är det ju den lilla detaljen att vi redan äger- såklart- en Röde Orm som ligger hemma. Dvs i en kartong på Vinden som Gud Glömde. Finns inte en chans i världen att jag ger mig upp där och letar- no way José! Då köper jag hellre en ny, men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Av nån outgrundlig anledning hade alla andra OCKSÅ kommit på att de ville läsa Röde Orm, så den var verkligen slut överallt?? Tre bokaffärer- som är ungefär vad vi har i vår lilla stad- senare hade jag fortfarande inte hittat nån Röde Orm och påbörjade missmodigt min promenad hemåt.
 
Då kom jag på det: Myrorna! Denna ständiga källa till bokfynd där jag ständigt- det är nämligen billigare att köpa pocket på Myrorna än att betala biblioteksböter- hittar ny läsning, och sen Akademibokhandeln införde köp-4-betala-för-3 är det dessutom ett GRYMT utbud! Och där fanns den, för 15 ynka spänn, inbunden och, skulle jag tippa på med tanke på att ryggen inte var bruten alls, oläst. Och vad mer som fanns var min vårscarfes! Präxis en sån jag letat efter, silkig och turkos och skimrande och paisleymönstrad! Löv it!
 
Så idag är det mjuk bomulls-Begonia, otroligt bekväm enkel bomullsklänning i svart, silkig scarf, enorma mängder frisk fräsch Elisabeth Arden-parfym och, premiär för i år, träskor! Mina damer *och för all del herrar, även om jag har en gissning på att de enda män som läser mina enkla alster är Mamo, för det är enklare än att ringa och kolla läget, samt Fisken.*- nu är det vår! Och påsk! Och kortvecka! Och sol ute, till och med i Mårrans land! Och PÅSKGODIS på ingång! En halleluja, sked fiskleverolja samt apelsinjuice på det:-)
 

2 kommentarer:

  1. Jag hakar på påskgodiset men skiter i fiskleveroljan - ok?
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Håller med Frösötös;) Och jag har inte heller läst nån av dom där klassikerna;) Kram

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!