tisdag 30 november 2010

Dagens Sanning

Herrejisses... i morse råkade jag ut för pendlingsmaffian! Vana resenärer med egna platser (i deras egna ögon i alla fall), tidning under armen som de aldrig läser och med interna skämt som högljutt delges andra passagerare. Undras om det finns nånting som heter passiv pendling och hur skadligt det är? Jag känner mig död inombords efter en alltför nära kontakt med pendlingsmaffian och vill helst lägga mig i fosterställning resten av dagen.
 
Betraktelse numero duo för idag: jag har ägnat de senaste 14 åren av mitt liv åt att tjata på en numera fjortonårig dam att är det kallt ute använder man mössa. Det har funkat hyfsat bra? *Med den kalufsen är det dock ibland lite overkill med mössa, så helt frekvent har jag inte alltid varit* I det här vädret använder varenda kotte med självaktning mössa- utom killar i 30-års åldern med fixad frisyr? WTF? Kära söta gossar fryser ni inte? När jag stod vid anslutningsbussen i morse räknade jag upp till 7 st grabbs i åldern uppskattningsvis 24-36 som inte hade mössa- men de var otroligt snygga i håret, betydligt mer fixade än jag som annars är ganska petig med mitt hår? Var är era mammor nånstans pojkar? Och varför ska er mammor BEHÖVA tala om för er att man har mössa på sig när det är -14 grader? Puckon.
 
Nu kommer vi på nåt skumt sätt bakvägen in till Dagens Sanning.... Jag har ganska bra morgonhumör- OM jag får trampa runt i min egen lilla värld fram till ungefär klockan 8.30. Om nånting däremot rubbar mina cirklar förvandlas jag till en furie! Detta nånting är nästan alltid en annan människa, det är sällan jag låter mig nedslås av petitesser som väder, försenade tåg, trasiga bilar eller försvunna saker, men om jag däremot blir störd i min morgonritual, påhoppad i korridoren på jobbet innan jag ens fått av mig jackan eller om nån börjar gapa på mig av nån anledning, då är resten av dagen förstörd! Jag tjurar ta mig skråen fram till kvällsmaten! Och det övergår mitt förstånd varför jag inte bara kan få vara ifred den tiden på dygnet? Är inte alla människor ganska luddiga på morgonen och helst vill sköta sig själva? Varför måste man in i MIN tillvaro och stöka för? Jisses.
 
Idag är dock inte en sån dag. Jag blev lite förundrad över pendlingsmaffian, men annars är jag på ganska gott humör. Dock är ju klockan bara 07.47 än..... Beware, världen- you wouldn´t like me when I´m angry!
 
 

4 kommentarer:

  1. Dåligt morgonhumör har samtliga medlemmar under detta tak, vilket orsakar finfina konflikter emellanåt;) Kram

    SvaraRadera
  2. Jag vaknar med ett leende. Det gör inte alltid min sambo.
    Däremot är jag svårt allergisk mot doftande människor i kommunala färdmedel åker därför med fördel egen bil vart jag än ska.

    Kollade med grannarna ang. energikostnaderna.
    De, den äldre icke stearinljusberoende generationen låg på¨en kostnad av flera tusen under våra räkningar.
    Så nej, vi sparar icke el på alla tända ljus, tyvärr - men det är mysigt, väldigt mysigt =)

    SvaraRadera
  3. Så där, då är den här morgonen avklarad och det goda humöret intakt?

    SvaraRadera
  4. Jag är sådan att jag skulle tagit en av platserna oavsett om det funnits en skylt med namn på. Om det gällt tåg/buss/tunnelbana. Ingen får bråka med mig heller, på morgonen (eller mitt på dagen eller kvällen/natten).

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!