måndag 12 juli 2010

Molla i ottan

Hemma i lägenheten, vilket paradoxalt nog är svalare än i sommarstugan. City is da shit för min del! Jag skulle inte vilja bo på landet igen. Jag älskar sol och värme, men somrarna på den tiden jag bodde i huset var ett litet helvete med alla flugor, trasiga persienner, damm, trädgårdsarbete och långa avstånd i varm bil till allting, jag tyckte mycket bättre om vintrarna. Det här är alldeles perfekt för mig- lya i stan med nära till allting, och stuga när man känner för det!

Körde upp Odd Molla för att se på Sommarlovsmorgon. Hon är egentligen alldeles för stor för det, och vi var inte ens säkra på att Sommarlovsmorgon FINNS längre, men mutan med att få titta på det i vår säng fick henne i alla fall att masa sig upp.... Tyvärr måste ju rutinerna hållas någorlunda även på sommarlovet, och att ge henne två timmars sovmorgon straffar sig rätt bra för oss övriga ändå *men lite sommarlov måste hon ju ändå få ha* ADHD är ju ärftligt, och många föräldrar som själva har diagnosen får väldigt fin förståelse för sina barn eftersom de kan sätta sig in i hur de känner och mår. Jag har det ju- vad vi vet- INTE, medan jag däremot starkt misstänkt att X-man har det. Och faktiskt verkar det ju som att när hon är hos honom upplever hon aldrig den rastlöshet och klättra-på-väggarna-leda som hon har hemma här; han orkar hennes takt och för honom är det helt ok att först åka och bada, sen åka till leksaksaffären, sen leka med en kompis, sen åka och bada igen, sen åka och hälsa på nån och fika, sen åka till andra affärer, sen leka på McDonalds, sen se en film, sen baka kakor, och sen se en film igen och det är helt ok att man somnar framför den och börjar om allting nästa dag? * Det här lät som ett bittert uppräknande av Mollas pappa tillkortakommande inom barnuppfostran. Det är det inte. Det är så hans vardag ser ut, och hon älskar det!! Hon och han har alltid kommit bra överens, det är bara jag som för mitt liv inte kan hänga med på alla deras äventyr- vilket ju var vad meningen ifråga var ämnad till att klargöra=)* Det blev så tydligt när hon varit borta en månad och sen kom hem igen vilket rasande tempo det hela tiden är? Ömma Modren orkade ett dygn innan hon lackat ur totalt och fnös ur sig att det var tur att hon åker på semester snart för sånt här orkar hon rakt inte med! Jag kunde inte låta bli att kasta tillbaka hennes vanliga påstående hon alltid matar mig med när jag är helt slut på Mollas eskapader: Nämen? Men du som vet precis hur jobbigt det är med barn, du har ju haft fyra själv? Menar du att Molla skulle vara lite extra att bita i alltså? Hon tyckte inte det var roligt.

Men idag kommer det en kompis, och vi lär förmodligen barrikadera oss på en strand nånstans, det är för varmt för att existera. Vore kul om Mumlan också hängde med, nu har jag ju faktiskt plats för fyra barn i bilen för en gångs skull! Ikväll ska barnen äntligen se Eclipse med sin högt vördade moster Skitsyster d y som stått emot frestelsen hittills för att hon ville vänta på Molla (rätt gissat- I would do anything for loooove, but I won´t do that- inga romantiska vampyrer/varulvar för min del, jag gillar bara den sortens filmer när man får se inälvor i mängder!) och under tiden ska Dr Evil och jag ta en after work! Det finns ett ställe där de har en massa coola ölsorter, såna där grumliga som man blir jättejättemätt av, så det ska vi klämma i oss varsin, och när filmen sen slutar så är vi ju drygt en minuts promenad därifrån och kan hämta upp barnen!

Jag misstänker alltså att det här kommer bli en fulländat perfekt dag helt enkelt=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vassego, här är Pratpinnen!