onsdag 2 mars 2011

Det är så inutavhelvete synd om mig!!!

Idag är det så in utav helvete synd om mig! Jag har legat och vridit mig i sängen sedan klockan 2, efter att ha vaknat av en grym smärta i ena foten?? Jag har testat smärtstillande, högläge, omslag, kyla- allt jag kunde komma på, men det bara vägrade försvinna? Det känns ungefär som efter den där första blixtrande sekunden när man slagit i tån, när den första molande, dova smärtan kommer krypande. Så har det varit nu i 18 timmar och jag är helt slut! Jag kan inte stödja på foten överhuvudtaget, och det gör fortfarande skitont. Dock, nu har jag varit på vårdcentralen och fått min dom: gammeltanta QfE har fått GIKT!

Efter detta doktoruttalande skrattade jag så jag grät, vilket hon faktiskt förstod och skrattade med lika gott. Sen skulle jag ta prover. Ni vet när man gick i skolan och inte kunde sluta fnissa åt nåt? Precis efter att jag berättat för McGyver-lookaliken som skulle ta mina prover att jag gärna ligger ner eftersom jag väldigt lätt blir yr, börjar jag skratta igen och kan inte sluta.... Han tar det som ett tecken på hysteri och jag blir helt plötsligt väldigt, väldigt ompysslad, vilket får mig att skratta mer, vilket får honom att pyssla... ja ni fattar. Sen fick jag ta taxi hem. Den resan kostade mig 60 spänn- fatta vilket otroligt löjligt kort bit jag åkte taxi för att få betala 60 spänn!

Riskfaktorer för att få gikt är tydligen
  • normalt åldrande *moi?!*
  • viktökning *nej- NER!*
  • om man äter mycket purinrik föda, till exempel inälvsmat, sardiner, ansjovis, ärtor och svamp *ööööh... det var ett tag sen jag åt ansjovis kan jag säga?*
  • överkonsumtion av alkohol, särskilt öl *nix. definitivt inte sista tiden*
  • om man har en annan sjukdom, till exempel högt blodtryck, höga blodfetter eller nedsatt njurfunktion *jag har så lågt blodtryck att jag inte ens kan ta vanliga blodprover*
  • stress *möjligen*
  • ärftliga faktorer *icke vad jag vet*
ORÄTTVIST! Förbannat komiskt, ja- det är jag den förste att skriva under på, men icke desto mindre fruktansvärt smärtsamt.

4 kommentarer:

  1. OJ! Vilken chock kan jag tänka mig, men vad skönt att du fick diagnos så snabbt! Jag hoppas du får medicin som hjälper mot smärtan. Må gott!

    SvaraRadera
  2. Jag trodde att det bara fanns i sagorna! Stackars, stackars Queen. En stilla puss och klapp!

    SvaraRadera
  3. Nääää... AJJJJJJJ!!!! Men alltså, jag fattar att du garvade, det skulle jag också gjort.

    SvaraRadera
  4. Haha, min mormor hade gikt;) Lite komiskt faktist, men jag tycker lite synd om dig med! Kram

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!