lördag 12 mars 2011

Vad gör du för femtio spänn?

I höstas var min mamma och min styvfar med i en jordbävning på Nya Zeeland, 5.2 på Richtersskalan och även om de var helt oskadda, var de ganska uppskakade. När den fruktansvärda katastrof som nu drabbat Japan rullar på tv-n, och även den som var nu för bara några veckor sen i Nya Zeeland, precis där min familj var, mår min mamma jättedåligt. Hon tänker på de människor hon träffade där, tjejen i cafe´t där de drack kaffe som anförtrodde dem hur rädd hon var när det skakade, den gamla tanten de träffade på gatan, människor vars ansikte svepte förbi och som kanske är döda nu.

Dr Molly uppmanar oss att bidra till Läkare utan Gränsers viktiga arbete, det är även den organisation min mamma valt att stötta varje månad. Läkare utan Gränser hjälper även till i Haiti, Libyen och många andra infekterade *infekterade.... sicken ordvits=)* ställen i vår värld, men är inte öronmärkta utan går dit de behövs mest.

Skänka pengar till Läkare utan Gränser kan du göra här
. Man behöver inte ens fundera särskilt mycket- det går att sms:a in 50 spänn. En femtilapp är vad en hårklämma kostar på H&M. En femtilapp får ni en latte för på stan. En femtilapp kostar den där extra godispåsen ni slänger in när ni tankar på macken. Jag lovar- den där femtilappen kan göra oerhört mycket större nytta nån annanstans....

P.S Och alla ni som inte vill ge några pengar eftersom Bengt Westerberg minsann tog ut hög lön förra året, ni läste om en fejkorganisation i den lokala blaskan för två år sen eller som såg en pundare sno pengar ur en Rädda Barnen-bössa för tre år sen och därför hellre vill köpa en hårklämma, en latte eller extra godis på macken för er femtilapp: gör det då istället. Det är helt ok för min del. Men låt mig slippa läsa om det och höra era anledningar till det, för de intresserar mig faktiskt inte? Faktum kvarstår: jag mår dåligt av att andra människor har ett helvete, och jag är fullt medveten om att mina ynkliga gåvor till organisationer av allehanda slag enbart handlar om att köpa mig själv sinnesfrid. Men jag inbillar mig att det iallafall gör nån nytta, och framförallt att det är bättre att göra något än inget alls!

2 kommentarer:

  1. Det Ps'et var det bästa jag läst på länge!!!! Word! KRAMAR

    SvaraRadera
  2. WORD!!!!
    Så klokt skrivet!

    SvaraRadera

Vassego, här är Pratpinnen!